Tippek/Listák használt kisteherautó vásárlás

Használt kisteherautó választás lépésről lépésre – így kerüld el a buktatókat

Használt furgon vásárlás

Hogyan vásárolj használt kisteherautót? – Vásárlási tippek

Kisteherautót vásárolni – és eladni – sem kis felelősség, sőt sokkal nagyobb, mint egy személyautó esetében. Egy személyautónál, ha hiba csúszik be, legfeljebb vonattal megy a család nyaralni. Egy kisteherautónál viszont egy egész cég munkája, bevétele és határidői kerülhetnek veszélybe, ha az autó nem megbízható. Pontosan ezért vizsgálunk át több mint 20 ponton minden nálunk megforduló autót.

Egy elhibázott döntés hónapokig tartó szerelőhöz járkálást is maga után vonhat, és könnyen megbéníthatja a céged működését. Éppen ezért ebben a cikkben lépésről lépésre bemutatjuk, mire kell figyelned egy használt kisteherautó vásárlásakor – hogy biztosra mehess.


I. rész: Mire figyelj használt kisteherautó átvizsgálása során?

I/1. Előélet ellenőrzése – ne csak a mesére hagyatkozz!

Itt nem kell csodákra gondolni. Mi is szeretjük, ha megvan az autó mögött a sztori, de a lényeg mindig az, amit le tudsz ellenőrizni. A legjobb kiindulópont: nézd meg, milyen kilométeróra-állásokkal vizsgázott az autó a múltban. Ez a legtöbb európai országban lekérdezhető, és sokszor azonnal kiderül belőle, hogy mennyire hiteles a hirdetés.

Holland autó előélet

I/2. Állapotvizsgálat – amit mindenképpen nézz át

Mindig azt javasoljuk, hogy szervezz le egy állapotfelmérést egy független szervizben. A márkaszervizeket erre nem ajánljuk, mert ők gyakran a gyári állapothoz viszonyítanak, és így egy egyéves autónál is ijesztő hibajegyzéket adhatnak. Ha viszont nincs időd vagy lehetőséged szervizbe vinni, akkor a legjobb, amit tehetsz: egy alapos próbaút.

  • Motor, váltó, kuplung – próbáld ki különböző helyzetekben: gyorsításnál, lassításnál, hegymenetben. Bármilyen rángatás, szokatlan zaj vagy erőtlenség intő jel. Az olajfolyásokra különösen figyelj, mert ezek miatt is kieshet az autó a munkából.

Kisteherautó átvizsgálás

  • Futómű és fékek – a biztonság alapjai, és javításuk költséges. Figyeld, hogy nem húz-e félre, nincs-e kopogás. Érdemes rosszabb úton, fekvőrendőrön is kipróbálni. Állóhelyből teljesen kitekert kormánnyal indulás is sokat elárul a féltengelyek állapotáról.

  • Rozsda, alváz állapota – mindenképpen megér egy aláfekvést. A felületi rozsda természetes, de ha revés, erős rozsdát látsz, az már komoly figyelmeztető jel lehet.

  • Elektronika és extrák működése – itt sajnos néha még mi is hibáztunk: volt, hogy egy apró extra kimaradt az ellenőrzésből, és utólag kellett javítanunk. Ezért mindig azt javasoljuk: az ügyfél a megtekintéskor próbáljon ki mindent – klíma, ablakemelő, központi zár, rádió, tolatóradar –, mert így nem kell utólag visszajárni javításokkal.

  • Diagnosztika – szakember nélkül jobb kihagyni. Egy használt furgonban természetesen mindig vannak tárolt hibák, de ezek értelmezése szakértelmet kíván. Nekünk külön diagnosztikai szakemberünk van erre. Ha nincs ilyen a közeledben, marad a próbaút: ha komoly hiba van, az autó terhelés alatt nagy valószínűséggel hibát jelez majd.

Kisteherautó diagnosztika vásárláskor

I/3. Alapos próbaút – a legjobb „vizsgálat”

Ha nincs lehetőséged műhelyben átvizsgáltatni az autót, akkor a legjobb, amit tehetsz: egy alapos próbaút. Menj vele rendesen! Hadd melegedjen be üzemmelegre, majd próbáld ki városban, országúton és ha lehet, emelkedőn is. A modern kisteherautók már tele vannak elektronikával, és ha valami hibát észlelnek, gyakran azonnal korlátozott üzemmódra váltanak. Ezt egy rövid kör a háztömb körül biztosan nem fogja megmutatni.

Ilyenkor érdemes végigpróbálni mindent, ha tényleg nincs idő vagy lehetőség szervizbe vinni: kitekert kormánnyal körözni, behúzott kézifékkel elindulni, rossz úton és jó úton menni, rendesen meghúzatni. Ezek mind-mind segítenek előhozni a rejtett hibákat.

I/4. Gyakori trükkök, amivel átverhetnek használt furgon vásárlásakor

  • Hibavisszajelző lámpák – kezdetnek mindig adj rá gyújtást, és nézd meg, hogy minden hibavisszajelző lámpa világít-e, majd elalszik-e. Ez nem véletlen van így: a gyártók pontosan ezért építik be, hogy jelezze, ha gond van. Hihetetlen, de még manapság is előfordul, hogy „nepperek” alkalmazzák a szakállas trükköt: egyszerűen kiszerelik a hiba visszajelző izzóját, hogy megtévesszék a vásárlót.

  • Kilométeróra-lekérdezés – mindig ellenőrizd az előző műszaki vizsgákon rögzített kilométeróra-állásokat. Ez sokszor azonnal lebuktatja a tekert órás autókat.


II. rész: Hogyan válaszd ki a számodra megfelelő méretű és típusú kisteherautót?

Az egyik leggyakoribb hiba a furgonvásárlásoknál az, amikor valaki úgy dönt: „a szomszédnak van egy eladó, majdnem akkora, mint kell, jó lesz az!” Na, nincs jól! Egy kisteherautónál soha nem szabad kompromisszumot hozni: pontosan azt kell megvenni, amire a cégednek szüksége van. Ha túl kicsi, állandóan kerülőutakat kell keresni, ha túl nagy, akkor feleslegesen fizeted a fogyasztást, az adókat és a biztosítást.

Legyél őszinte magaddal! Sokan azt mondják: „nem is számít, hogy milyen magáncélokra használjuk majd a furgont, hiszen a cégnek vesszük.” Aztán persze minden hétvégén azzal járnak horgászni vagy családi programokra. Jobb ezt az elején beismerni, és olyan autót választani, ami mindkét helyzetben kényelmes és praktikus.

Éppen ezért mi az Univannál mindig azt valljuk: a jó furgon nem az, ami éppen elérhető, hanem az, ami ténylegesen kiszolgálja a vállalkozás igényeit. Értékesítő kollégáink nagy tapasztalattal rendelkeznek abban, hogy különböző tevékenységű cégek milyen méretű autót szoktak választani. Nagyon szívesen – és teljesen non-profit jelleggel – segítünk megtalálni a megfelelőt, ha az univan.hu/kisteherautorendeles oldal alján található űrlapot kitöltöd.

5. Hol fogod használni a furgont?

Ez az első és talán legfontosabb kérdés a méret kiválasztásánál. Ugyanaz a jármű, ami tökéletes egy autópályás futárnak, kész rémálom lehet annak, aki naponta ötször fordul a belvárosba.

  • Belváros, szűk utcák – ha rendszeresen bemész a belvárosba, akkor nemcsak a behajtási korlátozásokra kell figyelni, hanem a szűk utcákra, parkolóhelyekre és kanyarokra is. Egy L3H3-as Transit jól néz ki a képeken, de a belvárosi manőverezésnél hamar rájössz, hogy sokkal praktikusabb lett volna egy rövidebb, alacsonyabb furgon.

  • Mélygarázsok, parkolóházak – itt a magasság a kulcs. Egy 2,80 m magas dobozos furgon egyszerűen nem fog lemenni egy átlagos mélygarázsba. Ha az ügyfélhez rendszeresen így kell beállni, akkor csak a kisebb magasságú autó jöhet szóba.

  • Autópályás használat, hosszú utak – ha országot jársz, fontos a stabilitás, a kényelmes üléspozíció és az alacsony fogyasztás. Itt nem biztos, hogy a legnagyobb furgon kell, inkább a jól felszerelt, erősebb motorral szerelt változat.

  • Telephelyi vagy udvari beállás – gyakran előfordul, hogy egy cégnél a telephelyen kell beállni egy szűk kapun vagy udvarba. Ha a furgon mérete nem passzol a környezethez, minden egyes nap idegeskedés lesz a ki- és beállás.

Összességében: mindig gondold át, hova kell beférnie a járműnek. Egy 20 centivel rövidebb vagy alacsonyabb furgon lehet, hogy a mindennapokban tízszer annyira megkönnyíti az életed, mint egy nagyobb, de nehézkes modell.

6. Mekkora raktérre van szükséged?

Renault trafic raktér méret

Ez az egyik legfontosabb kérdés, amit előre át kell gondolni. Ha túl kicsi furgont választasz, állandóan kerülőmegoldásokkal kell dolgozni: kétszer kell fordulni, vagy nem férnek be a szerszámok, áruk. Ha túl nagyot, akkor feleslegesen fizeted a magasabb fogyasztást, biztosítást és adókat – ráadásul lehet, hogy sok helyre ezért nem is férsz be (mélygarázsok, szűk belvárosi utcák, parkolóhelyek).

  • Raklapos szállítás – ha szabvány raklapokkal dolgozol, nagyon fontos, hogy a raktér szélessége és hossza alkalmas legyen a könnyű pakolásra.

  • Magánszemélyeknek szolgáltatsz? – sok kisebb doboz, szerszám és anyag szállítására inkább a közepes méretű furgonok praktikusak.

  • Céges áruszállítás? – ha rendszeresen nagyobb tételeket, bútorokat, gépeket viszel, érdemes a nagyobb raktérre szavazni.

👉 Ha konkrét számokra vagy kíváncsi, nézd meg részletes útmutatóinkat:

Ezekből pontosan látszik, mennyi különbség van egy-egy méret között, és mennyit számít a mindennapi használatban.

7. Hány személynek kell férnie benne?

Ez az a szempont, amit sokan csak utólag vesznek észre, pedig alapvetően meghatározza a mindennapi használatot. Egy kisteherautó nemcsak raktér, hanem gyakran a csapat munkaeszköze is.

  • Egy sofőr, egy feladat – ha jellemzően egyedül dolgozol, vagy maximum ketten vagytok az autóban, bőven elég a normál háromszemélyes első üléssor. Sőt, ha sosem utaztok hárman, érdemes meggondolni a kétszemélyes furgonokat is, hiszen a háromszemélyeseknél sokszor csak a sofőr ülése kényelmes, a középső és jobb oldali inkább kényszermegoldás. A három személyes „pados” megoldással szemben viszont a két személyes furgonokban két kényelmes, teljesértékő ülés van. 

2 személyes furgonok előnye

  • Több fős brigád– ha rendszeresen 4–6 embernek kell beférnie, akkor már duplakabinos furgonra van szükség. Ezek hátul kényelmes üléssort kínálnak, miközben a raktérből is megmarad egy jelentős rész. Egyébként az 5 és 6 személyes furgonok gyakran nagyon jó alternatívái a céges személyautóknak is, hiszen adózásuk jóval kedvezőbb. Erről bővebben ebben a cikkünkben olvashatsz: A 6 személyes kisteherautók előnyei.

Mi az Univannál sokszor találkoztunk olyan cégekkel, akik először normál furgont vettek, majd hamar rájöttek, hogy brigádos munkákhoz inkább duplakabinos kellett volna. Ezért mindig érdemes előre átgondolni, kik ülnek majd nap mint nap az autóban – mert utólag sokkal nehezebb és költségesebb változatni.

8. Motor és fogyasztás

A motorválasztásnál sokan csak a lóerőt nézik, pedig a fogyasztás és a felhasználási mód legalább ilyen fontos szempont. Egy túl erős motor felesleges költségeket okozhat, egy túl gyenge pedig állandó szenvedés lesz, ha rakottan, országúton vagy emelkedőn kell közlekedni.

  • Városi, rövid távok – ha főleg városban használod, érdemes a kisebb motorokat választani. Ezek kevesebbet fogyasztanak, olcsóbban fenntarthatók, és a gyakori megállásoknál, indulásoknál is jól teljesítenek.

  • Országúti, autópályás használat – hosszabb utakhoz és nagyobb terheléshez már kell az erősebb motor, különben állandóan a határon kell járatni a gépet. Ez nemcsak idegesítő, de a tartósságnak sem tesz jót.

  • Fogyasztás – sokszor alábecsülik, mekkora különbség van a valós fogyasztásban. Ha napi 200 kilométert mész, és az autó 1,5 literrel többet fogyaszt 100 kilométerenként, az már napi 3 liter pluszt jelent. Havi 22 munkanappal számolva ez 66 liter többlet havonta, ami egy év alatt kb. 792 liter. Mai üzemanyagárakon ez évente nagyjából 450–520 ezer forint, és öt év alatt közel 2,6 millió forintot jelenthet – teljesen feleslegesen. Ezért mindig nézd meg, mit írnak a valós felhasználók, ne csak a gyári adatokat.

Az Univannál mindig arra törekszünk, hogy ügyfeleink ne csak „szép számokat” kapjanak a katalógusból, hanem valós tapasztalatokat is. Pontosan tudjuk, hogy egy rosszul választott motor nemcsak költséget, hanem rengeteg bosszúságot is hoz.

9. Extra szempontok – váltó, felépítmény, speciális igények

Vannak olyan döntések, amik nem minden cégnél kritikusak, de ha nálad fontosak, akkor ezek határozzák meg, mennyire lesz kényelmes és költséghatékony a mindennapi munka.

  • Automata vagy manuális váltó?
    Egyre több ügyfelünk választ automatát, főleg városi, futár jellegű munkára. Ilyenkor a kényelem és a tartósság is sokat számít, hiszen naponta akár százszor is váltani kellene. Országúti és vegyes használatnál a manuális váltó is remekül beválik, és a szervizköltsége jellemzően alacsonyabb.

  • Speciális felépítmények
    Ha a munkád nem csak a klasszikus áruszállításról szól, érdemes már a vásárlás előtt eldönteni, milyen felépítmény kell.
    – Hűtős kivitel, ha élelmiszert vagy gyógyszert szállítasz.
    – Emelőhátfal, ha raklapos árut mozgatnál egyedül.
    – Polcrendszer, ha szervizautónak használod.
    Ezeket utólag is be lehet építeni, de sokkal költséghatékonyabb, ha eleve olyan autót keresel, ami közel áll az igényeidhez.

  • Kiegészítők, extrák
    Tolatóradar, vonóhorog, tetőtartó – mind apróságnak tűnnek, de a mindennapi munka során óriási különbséget jelenthetnek. Az Univannál szinte bármivel fel tudjuk extrázni a furgont: tetőtartótól kezdve vonóhorgon át egészen a beépített szekrényekig. Inkább fizess kicsit többet egy jól felszerelt autóért, mint hogy később bosszankodj a hiányzó extrák miatt.

Az extra szempontok tehát nem luxus dolgok, hanem a hatékonyság, a kényelem és sok esetben a biztonság kulcsai.


Összegzés: Hogyan dönts jól kisteherautó-vásárláskor?

Egy kisteherautó vásárlása nem csak arról szól, hogy találsz egy szép autót jó áron. Ez egy üzleti döntés, ami hosszú évekre meghatározza a céged működését, költségeit és megbízhatóságát. Ha rosszul választasz, az nemcsak bosszúságot jelent, hanem akár milliós plusz kiadásokat is. Ha jól döntesz, az autó csendben, megbízhatóan dolgozik nap mint nap.

Az Univannál pontosan ezért fordítunk ekkora figyelmet minden részletre: minden autót több mint 20 ponton átvizsgálunk, segítünk kiválasztani a megfelelő méretet és felszereltséget, sőt, igény szerint extrákkal, felépítményekkel is felszereljük. A célunk, hogy a vásárlás után ne a szerelőnél, hanem az ügyfelednél találkozz az autóval – ott, ahol pénzt termel.

👉 Ha te is biztosra mennél, kérj ajánlatot tőlünk: univan.hu/kisteherautorendeles. Kollégáink örömmel segítenek megtalálni a vállalkozásodhoz legjobban passzoló kisteherautót.

További bejegyzések